dinsdag 27 november 2012

De uitgestrektheid van het onbehagen

Ik benijd de nacht
de sluier van stilte en duisternis
die zich langzaam alsmaar verder uitstrekt
over ons bevattingsvermogen

Ik benijd de stilte
het ondoordringbare tapijt van zwijgzaamheid
waar enkel mijn tokkelende vingers het
onuitgesproken verbond verbreken

Ik benijd de duisternis
zwart strijk je neer over alle streken
onwelvoeglijk likkend aan fonkelende sterren
en een onzichtbare maan

Ik ben onbeslist maniakaal in mijn onvermogen
jou te controleren, het omfloerste licht
van een brutale lamp mijn enige afweer
tegen je dictatoriale alleenheerschappij

Ik probeer je te doorboren,
ik penetreer de donkerte obscuur
mijn gedachten dwarrelen als verlichte sneeuwvlokken
tegen een robijnrode muur van zorgen
 
Vannacht bereik ik geen oplossing,
zwevend over verre landerige landen
ik benijd je lieve nacht,
troosteloos zonder geweten
al doorzoek ik de uithoeken van een verloren ziel
een cynische uil op strooptocht

Ik weet wat te doen,
maar heb schrik van de causaliteit
de uitgestrektheid van het onbehagen
is me weer te vlug af, de logica zuiver
ik hul me in schaduwen en spreek met gekunstelde tong
als de realiteit me morgen in haar wurggreep houdt








Ik schrijf zoals altijd teveel woorden
om het onzegbare te verwoorden
ergens tussen mijn verzen
ligt de waarheid als een parel


Apathie.

Ik VOEL het gewoon niet.

Alleen soms wat verdriet.



De zon schijnt en de vogels fluiten,

maar het komt niet bij me binnen.

Ik kan mijn gevoel nergens meer vinden.



Vreemd, het lijkt alsof ik de dingen scherper zie

dan voorheen.

Alsof ik me meer bewust ben van iets

dat zo vanzelfsprekend leek.



Maar wat ik niet meer kan voelen

zijn de kleuren die deze wereld rijk is

Ik voel alleen een intens gemis

 

Lon Pennings

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten