zondag 27 juli 2014

De dichterlijke polemiek


Onder mijn vrienden tel ik enige dichters,
die van woordenbrouwerij of woordenkramerij,
als u dit verkiest,
hun dada hebben gemaakt.














Soms verwijten ze mij te lijden aan puzzelaritis
of noemen ze mij een bekwame puzzelaar
zonder poëtische waarde


Ik geef grif toe
eerder prozaïst te zijn dan poëet
maar meestal onthou ik mij van commentaar bij het lezen van hun werk
als ik weeral eens een geeuw moet onderdrukken
omdat het gedicht me niet raakt


J'accuse
de dichterstand van intellectuele masturbatie
en het geweldig vinden van zichzelf, eigen creaties en vanzelfsprekende genialiteit
terwijl ze eigenlijk schrijven voor 3 man en een paardenkop


Ik kan nu eenmaal niet zonder beelden en zonder muziek
al ben ik dan eerder een samensteller
dan een bekwame woordensmid 

Ik ga voor emotie
wil u ontroeren
ga voor een lach en een traan 

Als ik de volgende keer nog eens een gedicht doorworstel
van een van mijn poëtische vrienden
terwijl ik met mijn gedachten bij het legen van de kattenbak ben
laat me dan verwonderen en steunen
lachen en brullen
omdat de wereld mij heeft geraakt

Maar niet iedereen is zo,
sommigen zijn gewoon poëtische vrienden
hubris en overmoed is meer voor mannen weggelegd
daarom nog even prachtige poëzie
van een vriendin,
en toevallig ook een hete stoot
als rosse voenk


spoken

hij heeft stiekeme hoeken
verstopt ze onder kasten
onder het bed.
’s nachts schuil ik
tot aan mijn kin.
en elke ochtend leg ik hem
weer tussen mijn oren
om niet te vergeten dat hij
stiekeme hoeken heeft en kanten
scherpe kanten
en dat er spoken zitten
onder het bed

- Shari Van Goethem -



Geef toe,
van haar kan ik nog leren,
al wilt ze mij waarschijnlijk niet meer kennen na het schrijven van deze column
voor de anderen 
wil ik even aangeven
dat een beetje relnicht nooit is doodgegaan
van wat broederlijke polemiek.

















Geen opmerkingen:

Een reactie posten